20081009

There will be an answer which is "let it be"

Persoalan memang takkan lenyap dalam kehidupan.Hari ini,semalam,minggu lepas,bulan lepas ada saja yang mencetus tanda tanya.

Tanya dan jawab sendiri.Dan lagi dan lagi dan lagi.Ada kala itu langkah yang bijak,dan ada waktu dalam tidak sedar semuanya hanya buang masa dan sia-sia.

Nafsulah yang selalu jadi punca,dan disebabkan mesin masa itu karut belaka,salah satu daripada format questionnaire kamu adalah Bila.

Bila?when?shen me shi hou?mata?quand?itsu?

Lihat sahabat lama pandu Mazda RX8.Hati yang terusik berbisik,

"Aku bila lagi?'

Usia baru 22 tahun.Titik peluh sendiri dan bukannya menangguk harta karun mak bapak.Tiada komitmen langsung dengan mana-mana multilevel business dan skim-skim untung cepat yang melambak-lambak sekarang.Sebab itu aku fired up.Jangan perasan bagus dengan aku kalau vios kepunyaan kamu daddy yang install.Nescaya aku akan gelak berintikan kahak.Teori global akan kata,nothing is impossible.

Mungkin boleh percaya.Tapi bila?Bila giliran aku?setahun?5 tahun?10 tahun?

Entah,aku tak tahu.Have faith!

Kecundang dalam arena cinta.Supersetia sangat hingga kena sengat.Kawan-kawan ajak menyundal,aku jual mahal.Sudahnya,aku yang melarat.Nasib baik ada kroni-kroni jahat yang naik ambulans datang kutip.Berbuih-buih mulut beri nasihat dan ayat-ayat keramat.Isya' sampai subuh dengar ceramah.Akhirnya keluar satu madah yang berhelah,

"You deserved someone better than her"

Ya rite,memang!memang!memang!tapi bila?Esok?Lusa?Tulat?

Entah,aku tak tahu dan sangat malas mahu ambil tahu.Have faith!

Angan-angan suatu hari nanti mahu terbangkan ibu dan abah ke Tanah Suci.Selalu sangat derhaka,apa salahnya menabur sedikit jasa sementara mereka masih ada.Cuci dosa,ambil bau syurga.

Tapi bila aku akan mampu buat begitu?

Entah,aku pun tak tahu.Have faith!

Sebenarnya,dalam kehidupan manusia akan sentiasa berkehendak dan berhajat.Itu semua sudah jadi lumrah.Ada yang makbul,ada yang awal-awal lagi sudah ditolak dan ada juga yang bakal diperkenan.

Jadi,sebagai seorang hamba kepada pencipta kita tidak akan terlepas daripada bergelumang dengan trivia yang bakal mencetuskan konflik dalam diri masing-masing dan bila terlalu asyik dan leka bersahabat dengan segala macam persoalan,alignment untuk jiwa akan terancam.Syukur apa yang ada,ambil krayon dan conteng masa depan.Yang lain,itu kerja yang maha.Jangan gatal-gatal tanya pada Dollah Badawi,Ramlah Ram mahupun Amber Chia.Mereka pun menduduki kertas yang sama macam kamu.

Belukar minda manusia terhad.

Sekali lagi,Deepset - Every instance in time is a journey of hope ada jawapannya.

*

Bila Radiohead mahu singgah Kuala Lumpur?1k?No biggie.

Entah,aku tak tahu.Have faith people.

Ada teropong?Aku nak intai esok.

Cheers.

1 ulasan:

suehanna berkata...

entry ni tusuk jiwa. thankyou.